Trafikselskabernes økonomi
Manglende passagertal efter Covid-19 har medført et fald i indtægterne og ikke mindst de voldsomme stigninger i brændstofpriserne betyder, at trafikselskaberne lige nu mangler over en milliard kroner. Hvis dette økonomiske hul skal dækkes, vil det enten betyde store serviceforringelser til skade for den kollektive transport, eller store ekstra regninger til trafikselskabernes ejere, de danske kommuner og regioner.
Trafikselskaberne har fremsat forslag, som vil gøre det muligt at komme igennem 2023 med så få tilpasninger af serviceniveauet som muligt:
- Give adgang til øget lånefinansiering af driften i 2023-2025. Det vil gøre det muligt at planlægge.
- Give mulighed for at fremrykke de planlagte takststigninger fra januar 2024 til forsommeren 2023. Som reglerne er nu, går der to år fra priserne stiger til taksterne kan stige, hvilket ikke er hensigtsmæssigt i den situation, vi står i nu.
Ingen selskaber ønsker naturligvis at hæve priserne, men alternativet er lukkede busruter og andre serviceforringelser, hvilket vi vurderer er værre. Når først passagerne har købt en bil, så bliver de sværere at få tilbage til den kollektive transport. Det er dårligt for den grønne omstilling og trængslen på vejene.
Læs mere om Trafikselskabernes økonomi her: NOTAT_Trafikselskabernes pressede økonomi_26.05.23